آموزش ریاضی با بازی
بازی آموزش ریاضی به کودکان یک راه فوق العاده برای علاقه مند کردن کودکان به بازی، طبیعیترین وسیله آمـوزش کودکان است. کودک از طـریق بـازی آموزش میبیند، چیزهای تازهای کشف میکند، به خاصیت اشیا پی میبرد، رفتار بزرگترها را تقلید میکند، دنیای اطراف خود را میشناسد و به افکار خود نظم میدهد. بازی، حس کنجکاوی کودک را تحریک میکند و به او چـیزهای تازهای میآموزد. کودکان ضمن بازی تجارب زیادی به دست میآورند و متوجه بسیاری از مسائل و پدیدههای طبیعی میشوند. تـکرار زیاد، باعث یادگیری نخواهد شد. پیشرفت در یک مهارت، هنگامی حاصل میشود که تکرار نتایج ایجاد لذت یا خشنودی کند و مهارت به دست آمده را تأیید کند.
آماده سازی ذهن کودک با بازی
بازی به رشـد و پیـشرفت روزافزون کودک کمک میکند. کودک از بازی کردن لذت میبرد. کودک در بازی میتواند دست به فعالیتهایی بزند که در واقعیت برایش امکانپذیر نیست. بازی روشی است که در آمادهسازی ذهن برای یادگیری مـهم اسـت. استفاده از بازی روشی برای یادگیری بهتر است و میتواند مـحرکی بـرای یـادگیری اجتماعی باشد.
دانلود اپلیکیشن پاپایو
علاقه مند کردن کودک به ریاضی با بازی
وقتی دانشآموز انواع بازیها را انجام دهد، بیآنکه اجباری در کـار بـاشد هـمه مهارتهایی را که برای خبره بودن در ریاضی لازم است، تمرین کرده اسـت. بازیهای ریاضی، باعث میشوند دانشآموز، ریاضی را در طول زندگی خود دوست داشته باشد و آن را در زندگی به کار ببرد. تدریس در قـالب بـازیهای مـورد علاقه کودکان، یکی از بهترین روشهای تثبیت و تسریع یادگیری ریاضی است. اگـر آمـوزش از طریق بازی صورت بگیرد، دانشآموزان زودتر مطالب را میفهمند و دیرتر فراموش میکنند. استفاده از بازی در تدریس درس ریاضی هـرچند تـدریس را طـولانیتر میکند، اما یادگیری را عمیقتر، دلپذیرتر و عملیتر مینماید.
بازی منبع و وسـیله یـادگیری
اکثر مربیان معتقدند که بازی منبع و وسـیله یـادگیری است. با استفاده از روشهای جدید در آموزش ریاضی کـه شـامل فعالیت و کارهای عملی در آموزش ریاضی است، نشان داد حتی به کودکان سنین چهار سال میتوان عملیات جمع و مـنها را آمـوزش داد. استفاده از بازیهای آموزشی در طول آمـوزش ریـاضی، میتواند ازانگیزش و کارآیی شاگردان پشتیبانی کند، و هـمچنین شـرکت فـعال بچهها در طول بازیها برای یادگیری و به یـادآوری دانـش ریاضی آموختهشده، لازم است.
بازی صورت تجربی یادگیری
دانشآموزان در بازی از آنچه انجام میدهند یاد میگیرند. بـازی بیش از آنکه حالت انفعالی داشته باشد، فعال و انباشته از تلاش است. بـازی، یـادگیری از هـمشاگردی را ترغیب میکند. دانشآموزان از طریق تعامل با یکدیگر میآموزند و آموختهها و تجارب خود را به یکدیگر انتقال میدهند. یادگیری از طـریق بـازی سریعتر صورت میگیرد. چون مجموعهای از تجارب به صورت فشرده و در زمانی کوتاه ارائه میگردد. یـعنی بـه یـادگیری شتاب داده میشود. بازی اجازه تصمیمگیری و خطرپذیری در محیطی سالم و ایمن را میدهد. خطا کردن در محیط مجازی یـا ساختگی بهتر از خطا کردن در محیط زندگی واقعی است.
بازی با ریاضی در مدرسه
از بچه ها بخواهید با فاصله از هم قرار بگیرند، بعد یک عدد را اعلام کنید. بچه ها باید شکل اون عدد را با قرار گرفتن در کنار هم ایجاد کنند. مثلاً با اعلام عدد 2، دانشآموزان باید عدد دو را بسازند. اگر تعداد بچه های هم بازی زیاد است میتوانید این بازی را به این شکل هم انجام بدید: با اعلام عدد 2، بچه ها باید 2 تا 2 تا کنار هم قرار بگیرند. به همین ترتیب، میتوانید اعداد دیگر را هم بسازید.
این بازی هم شبیه روش قبلی است؛ با این تفاوت که کودکانی که در عملیات جمع و تفریق ضعیفاند، در این بازی باید سرگروه شوند و باقی دانشآموزان در حیاط به طور تصادفی بایستند. با اعلام یک عدد، سرگروه با در کنار هم قرار دادن بچهها، آن عدد را میسازد؛ مثلاً اگر عدد چهار اعلام شد سرگروهها باید بلافاصله 3 دانشآموز را در کنار خود قرار دهند تا با خودشان بتوانند عدد 4 را بسازند. سپس راهنمای بازی اعلام میکند «حالا بشه 2»، سرگروهها باید سریع 2 تا از دانشآموزان را از جمع خود دور میکردند. بعد راهنما اعلام می کند «حالا 5 بشه» و سرگروهها دوباره 3 تا به خودشان اضافه میکردند. به همین ترتیب با اعداد بازی میکنید.