تقویت مهارت خواندن در کودکان با بازی

زمان مطالعه : 6 دقیقه
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه
امتیاز:
0
(0)

بازی هایی برای تقویت مهارت خواندن

در این مطلب قصد داریم درباره تقویت مهارت خواندن در کودکان با بازی صحبت کنیم. بازی کردن یکی از مهم‌ترین جنبه‌های زندگی کودکان است. بازی کردن نه تنها باعث سرگرمی آن‌ها می‌شود و لحظات شادی را می‌گذرانند، برای رشد و پرورش و آموزش به آن‌ها هم فواید متعددی دارد.

1- آموزش حروف الفبا از راه لمس کردن

معمولا در آموزش، بیشتر از حواس شنوایی و بینایی استفاده می کنند که این نوع آموزش را آموزش سمعی و بصری نامیده اند. برای این که آموزش عمیق تر باشد. باید از حواس دیگر هم استفاده کرد، یکی از این حواس، حس لامسه است. در آموزش الفبا با حس لامسه، لازم است حروف الفبا را در اشکال مختلف از جسم جامدی مثل چوب یا نایلون بسازیم سپس چشم بچه ها را ببندیم و یکی از حروف مثل «ص» را به دست کودک بدهیم و از او بخواهیم پس از لمس، نام آن حرف را همراه با نوع آن، آخر یا غیرآخر و غیره بگوید.

دانلود اپلیکیشن پاپایو

آموزش الفبا با بازی لمس کردن

در بازی از طریق لمس می توان حروف را وارونه به دست کودک داد یا پس از دادن حروف، تعدادی نقطه در اختیارش بگذاریم تا با استفاده از نقطه «سین» را «شین» و یا «ب» را «پ» کند. آموزش از طریق لمس برای نابینایان نقش اساسی دارد. ولی برای کودکان سالم، نقش تفریح و تنوع در آموزش و تمرین می تواند داشته باشد.

2- بازی روش جدا کردن کلمات

شناخت اجزای یک کلمه، یکی از اهدافی است که معلمان درصدد آموزش آن به دانش آموزان هستند. برای این که آموزشی مفید ولذت بخش داشته باشید، از دانش آموزان بخواهید در منزل، کلمات جدید را روی کارت های کوچکی بنویسند، سپس هر یک از حروف آن را با قیچی جدا کنند . به آنان کمک کنید اجزای جدا شده کلمات را بخوبی بررسی کنند و با کنار هم قرار دادن آن، مجددا کلمه را بسازند.

ساخت کلمات جدید برای آموزش جمله سازی

پس از آن که دانش آموزان اجزای کلمه را خوب یاد گرفتند با مخلوط کردن حروف و صداهای به دست آمده یا حذف بعضی از آنها، کلمه جدیدی بسازند و آن را باصدای بلند بخوانند. از این روش، می توانید برای ساختن جمله هم استفاده کنید. به این ترتیب که با جدا کردن حروف چند کلمه، جمله جدیدی تشکیل می دهید. با این روش هم قدرت خلاقیت دانش آموزان افزایش می یابد و هم با کلمات و جملات با معنا و گاه بی معنایی که ساخته می شود، لحظات شاد و نشاط انگیزی فراهم خواهد آمد.

3- بازی جمع آوری حروف اول

لوازم مورد نیاز برای این کار، فقط یک کیسه است که داخل آن ۳۲حروف الفبا وجود دارد. هر دانش آموز یک کارت از داخل کیسه بیرون می آورد و سعی می کند چیزی را در كلاس یا محیط پیدا کند که اسمش با آن حرف شروع می شود. اگر دانش آموز توانست چنین شیئی را نام ببرد، حرف درآورده شده را نگه می دارد در غیر این صورت، آن را به داخل کیسه برمی گرداند. هنگامی که کیسه خالی شد، دانش آموزی که تعداد حروف بیشتری را جمع آوری کرده، برنده است .

4 – بازی سوپر مارکت

برای این بازی نیاز به ۳سبد خرید است . روی هر سبد، یک حرف بنویسید، حالا مجموعه ای از خواربار و اقلامی که با آن ۳حرف شروع می شوند، در کنار شما قرار گرفته است، حال وانمود کنید که با دانش آموزتان تان به خرید می روید و از او بخواهید تا اقلام را بردارد و طبق حرف اول شان داخل سبد مناسب بگذارد.

5 – بازی ساختن حروف با سیم

کودکان از خم کردن سیم های رنگی، نرم و پوشش دار و ساختن اشکال مختلف لذت می برند. در این بازی، از سیم برای تقویت مهارت حرف نویسی دانش آموزان استفاده می شود. به دانش آموزان چند سیم نرم بدهید وآنها را تشویق کنید تا با نگاه به حروف الفبا روی کارت یا هر نوشته ای که برای آنها تهیه کرده اید با سیم ها شکل حروف را بسازند. هنگامی که بازی تمام شد، می توانید ازآنها بخواهید تمام سیم ها را صاف کنند و برای استفاده های بعدی کنار بگذارد.

6- بازی گوش کن و بگو :

کلمه ای را بیان می کنیم مثلا اسم دختر (زیبا)، دانش آموز با صدای آخر کلمه ای که می شنود کلمه جدید می سازد . نفر اوّل :آرزو، نفر دوّم : ونوس، نفر سوّم سحر و…

7- بازی فکر کن و بنویس :

دانش آموزان را گروه بندی می کنیم و برای هر گروه تکلیفی به این قرار تعیین می کنیم،گروه اوّل : اسم پنج ياچندمیوه را بنویسد که با صدای « ه » یا هر صدای دیگر شروع می شود.گروه دوّم : اسم پنج ماشین را بنویسدکه با صدای « پ » شروع می شود و …

8 : بازی قرعه :

آموزگار تعدادی كاغذ در داخل پاكت می ريزد و از دانش آموزان می خواهد كه هر نفر يك كاغذ بردارد . هر دانش آموز بايد دستوری را كه بر روی كاغذ نوشته ( انواع حركات ورزشی، اجرای سرود و شعر و … ) اجرا نمايد.

9 – بازی تکرار و سکوت:

پس از تدریس دانش آموزان به دو دسته تقسیم می شوند. از هر گروه می خواهیم تا هر کدام یک نوع واکنش زبانی از خود نشان دهند. برای نمونه اگر در درس به آموزش واژه های رنگ ها پرداخته ایم؛ دانش آموزان گروه اول با شنیدن کلمات نامربوط به رنگ سکوت کنند و اگر نام یکی از رنگ ها را شنیدند، آن را تکرار کنند. دانش آموزان گروه دوم نیز برعکس عمل کنند، یعنی نام رنگ را شنیدند سکوت نمایند.

مثال برای بازی تکرار و سکوت:

سبز – سیب – گلابی – سفید – کتاب – زرد – میز – آبی – لیوان – بنفش
همچنین می توان به کل کلاس گفت، همگی کلماتی را که می شنوند تکرار کنند به جز کلماتی که نام اعضای بدن انسان هستند. به عنوان مثال:
مداد – شلوار – دست – پا – ساعت – کتاب – چشم – قاشق – پسر – گوش
این بازی درک شنیداری دانش آموزان را تقویت می کند. با این بازی می توان آموخته های دانش آموزان را ارزشیابی کرد. همچنین می توان کلمات جدیدی را به دانش آموزان در قالب این بازی آموخت.

10 – بازی غلطه، آی غلطه:

این بازی فقط در کلاس اول کاربرد دارد. در این بازی آموزگار جملاتی را بر زبان می آورد و از لحاظ معنایی یا ارتباط شناختی، یک نکته نادرست در آن می گنجاند. به عنوان مثال: “وقتی باران همه جا را سفیدپوش کرد، بچه ها شروع کردند به درست کردن آدم برفی”
دانش آموزان در پایان جمله معلم، تک تک یا دسته جمعی باید نادرستی کاربرد “باران” به جای “برف” را اعلام کنند.

11 – بازی مخالف ها:

در این بازی، معلم به بچه ها توضیح می دهد که مثلا سرد مخالف گرم است. سپس از آن ها می خواهد هر کلمه ای بر زبان می آورد یا می نویسد، مخالف آن را بگویند یا روی تخته سیاه بنویسند. همین بازی را می توان در سطح < جمله > نیز انجام داد:

خانه ما دور است ≠ خانه ما نزدیک است.

برادرم چاق است ≠ برادرم لاغر است.

12 -بازی گسترش جمله:

در این بازی کلاسی، آموزگار جمله ناقص و کوتاهی می گوید یا می نویسد و از سه نفر از دانش آموزان می خواهد که یکی یکی جمله ی او را گسترش دهند و آن را کامل سازند؛ مثال:
معلم: من دیروز …
اول: من دیروز به …
دوم: من دیروز به مدرسه …
سوم: من دیروز به مدرسه می رفتم …
چهارم: من دیروز به مدرسه می رفتم که …
پنجم: من دیروز به مدرسه می رفتم که دوستم …

13 – نقاشی در هوا :

اين بازي را ابتدا خودتان انجام دهيد؛ با انگشت اشاره خود حرفي در هوا بكشيد؛ دانش آموزان با دقت نگاه مي كنند وحرف را حدس می‌زنند اولين دانش آموزی كه درست حدس بزند به جلوی كلاس آمده و بازی را ادامه می دهد.

14- لب خوانی

بنا بر سطح كلاس خود تعدادی حرف يا كلمه را انتخاب كنيد يكی از حروف يا كلمات را بدون صدا و با حركات لبها ادا كنيد؛ از دانش آموزان بخواهيد كه حدس بزنند آن حرف يا كلمه چيست؟ پس از اينكه دانش آموزان آن كلمه يا حرف را درست حدس زدنند؛ از آنها بخواهيد كه به نوبت هريك از آنها حرف يا كلمه ای را لب خوانی كنند و ساير دانش آموزان نيز حرف يا كلمه لب را حدس بزنند.

 

منبع: jafarhashemlou.blogfa.com

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید