آموزش مهارت طبقه بندی به کودکان

زمان مطالعه : 5 دقیقه
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه
امتیاز:
0
(0)

آموزش مفاهیم و مهارت های پایه ای ریاضی

جالب است بدانید بهترین فرصت و زمان برای آموزش مفاهیمآموزش مهارت طبقه بندی به کودکان، دوران خردسالی است. چرا که نگرش کودکان نسبت به ریاضی در خردسالی شکل گرفته و همچنین به لحاظ رشدی و تحولی نیز دوران پیش دبستان برای شکل گیری و آموزش مفاهیم ریاضی به کودکان یک دوران حساس می باشد. در واقع زمانی می توان ریاضیات را در سطوح بالاتر به کودکان آموزش داد که مفاهیم ابتدایی ریاضی برای آنان قابل لمس باشد تا بتوانند مفهوم را به خوبی بفهمند.

مهارت های پایه ریاضی کودکان :

  • طبقه بندی رنگ ها نمونه ای از طبقه بندی است
  • مرتب کردن قابلمه ها نوعی ردیف کردن است
  • حاصل طبقه بندی و ردیف کردن، نگهداری ذهنی عددی است
  • هندسه با مکان اشیا سر و کار دارد
  • تشخیص شباهت ها و تفاوت ها

دانلود اپلیکیشن پاپایو

1. طبقه بندی رنگ ها نمونه ای از طبقه بندی است

طبقه بندی کردن عبارت از گروه بندی اشیاء بر اساس ملاک های مشترک است. طبقه بندی یکی از مفاهیم پایه و یک بخش اساسی از تفکر ریاضی کودکان پیش دبستان می باشد. بسیاری از والدین تصور می کنند که شمارش، اولین فعالیت ریاضی است که باید به کودکان آموخت، در حالی که اگر کودکی به کمک حافظه، فقط اسم عدد ها را تکرار کند، ممکن است درک درستی از مفهوم عدد پیدا نکرده باشد.

برای مثال، کودک هرگز نمی تواند از میان میوه ها، سه عدد سیب به ما بدهد مگر آنکه تشخیص دهد سیب ها کدامند و آنها را از بقیه میوه ها جدا کند، کنار هم بگذارد و در ذهن خود طبقه بندی کند. بنابراین طبقه بندی، پایه ای برای تفکر منطقی و ریاضی است.

حال برای تقویت این مهارت در کودکان می توانید تعدادی مهره به شکل مکعب با رنگ های قرمز و آبی را در اختیار آنها قراردهید، سپس از کودک بخواهید مکعب های قرمز را کنار هم قرار دهد. او قادر خواهد بود تمام مکعب ‌هاى قرمز را در يک جا و مکعب ‌هاى غیر قرمز را در جاى ديگر جمع نمايد. در اين‌ جا به‌ نظر مى ‌رسد کودک تا حدودی مفهوم طبقه ‌بندى کردن را درک کرده است.

2. مرتب کردن قابلمه ها در مهارت طبقه بندی به کودکان

یکی دیگر از مفاهیم و مهارت های پایه ریاضی کودکان پیش دبستان ترتیب یا ردیف کردن است. ردیف کردن بدین معناست که کودک تعدادی از اشیاء را بر حسب یکی از ویژگی های آن (بزرگی، کوچکی، طول، حجم) برحسب نظم بخصوصى مرتب کند. از آنجایی که اين مفهوم بر اساس مقايسه به ‌وجود مى‌آيد، پس این مهارت براى کودکان نسبت به طبقه‌ بندى کردن مشکل‌ تر خواهد بود. زیرا به طور مثال در مورد طبقه‌ بندي، کودک بايد تصميم بگيرد که آيا شيء قرمز است يا خیر، در حالی که در این مورد بایستی آنها را بر اساس یک ویژگی خاص مرتب کند.

مثلا برای تقویت این مهارت در کودک می توانید پنج یا شش وسیله در اندازه های مختلف را به صورت نامرتب جلوی او بریزید، سپس از او بخواهید تا آنها را به ترتیب از کوچک به بزرگ مرتب کند. (این کار را به راحتی می توانید با انواع ظروف و بطری ها انجام دهید.)

3. حاصل طبقه بندی و ردیف کردن، نگهداری ذهنی عددی است

نگهداری ذهنی عدد از دیگر مفاهیم پایه ریاضی کودکان پیش دبستانی است. کودکان برای نگهداری مفهوم عدد و هر نوع کمیتی در ذهنشان نیاز به درک ابقاء دارند. به بیانی ساده تر، کودکان لازم است درک کنند که تعداد مدادهای یک مجموعه با گروه بندی جدید و جابجایی، تغییری در تعدادشان حاصل نمی شود و به همان اندازه و مقدار اولیه باقی می مانند.

در حقیقت مطالعات و پژوهش ها نشان داده است که نگهداری ذهنی عدد ترکیبی از دو مهارت طبقه بندی و ردیف کردن است. به عبارت بهتر درک مفهوم واقعی عدد وقتی شروع می شود که کودک مفاهیم طبقه بندی و ترتیب را بداند.

کودک برای شمارش با معنا و اینکه بتواند مفهوم عدد را درک کند، دو مرحله را سپری میکند.

شمارش  بی معنا: کودک به وسیلۀ تقلید و تکرار و بی توجه به معنا و مفهوم، «اسم اعداد» را به زبان می آورد.

درک مفهوم طبقه بندی :

کودک با شمردن اجزا، اشیا عینی یک مجموعه، لمس، جابجایی و همچنین به زبان آوردن اسم اعداد به آن مفهوم پی می برد.
از سن 2 تا 3 سالگی مفاهیم ریاضی کم کم برای کودک شناخته تر می شود، به شرط آنکه اعداد از 10 بیشتر نشوند.

یکی از بازی های مناسب برای تقویت این مهارت در کودکان، بازی شمارش توپ ها است. ابزار این بازی یک سبد و 10 توپ کاغذی است که از روزنامه های باطله درست کرده اید. توپ ها را در یک مسابقه با فرزندتان درون سبد بیندازید و از او بخواهید تا آنها را بشمارد.

4. هندسه با مکان اشیا سر و کار دارد

چهارمین مفهوم پایه در ریاضی کودکان پیش دبستان، هندسه است. هندسه ریاضیاتی است که با مکان اشیاء در فضا سروکار دارد.

هندسه با شکلهایی مانند مثلث، مربع، دایره، پاره خط و … سروکار دارد و در این هندسه طول پاره خط ها، اندازه زاویه ها، شکل خط ها و … مهم است. به عبارت دیگر اگر در مثلثی طول ضلع یا اندازه یکی از زوایای آن تغییر کند، مثلث دیگری متفاوت با مثلث اول، بدست می آید. بنابراین در هندسه اقلیدسی، طول ضلع ها و زوایا و عناصر ثابت در نظر گرفته می شود.

5. تشخیص شباهت ها و تفاوت ها

تشخیص ابتدایی شباهت ها و تفاوت ها، پنجمین مفهوم و مهارت پایه در ریاضی کودکان پیش دبستان است. تشخیص شباهت ها و تفاوت ها علاوه بر آنکه در آموزش مفاهیم طبقه بندی و مجموعه سازی به کار برده می شود، کودکان را برای یادگیری جمع و تفریق و تساوی های ریاضی کمک می کند.

این در حالی است که کودکان با مشاهده دقیق و تشخیص تفاوت ها به مفهوم تشابه و اختلاف پی خواهند برد .

یادگیری مفاهیم اندازه ها، طبقه بندی و مجموعه سازی در حقیقت یادگیری اختلافات و تشخیص تشابهات است. زیرا زمانی که به کودکان می آموزیم با  اشیا مختلف را بر اساس یکی از صفات مشابه ظاهری «دسته بندی» کند او مشابه ها را اساس دسته بندی میکند.  به درک اختلافات بین اشیا نیز پی خواهد برد.

شناخت مهارت طبقه بندی و نحوه تقویت آنها برای کودکان پیش دبستانی امری ضروری است.

 

منبع مطلب : ipka.ir

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 0 / 5. تعداد رای‌ها: 0

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید