مهارت های مورد نیاز برای انتخاب شغل آینده کودکان (2)

مهارت های مورد نیاز برای انتخاب شغل آینده کودکان (2)
زمان مطالعه : 3 دقیقه
تاریخ انتشار:
نظرات: بدون دیدگاه
امتیاز:
4
(1)

در مقاله‌ی قبل اولین سری از مهارت‌های موردنیاز برای آمادگی شغلی کودکان را بررسی کردیم. در این مطلب قصد داریم دو مهارت تفکر نقادانه، تمرین ابراز وجود و تقویت مهارت خودآگاهی را بررسی کنیم. با مجله‌ی پاپایو همراه باشید.

تمرین‌ها و بازی‌هایی برای تقویت مهارت تفکر نقادانه

برای این‌که نقد کردن را به بچه‌ها آموزش دهید می‌توانید از موقعیت‌های زیر شروع کنید؛ انتخاب هر موقعیت بستگی به میزان علاقه‌ی کودک به آن دارد:

خرید کردن و در عین حال فریب تبلیغات فروشنده را نخوردن: به عنوان مثال، به بچه‌ها یک جعبه نشان دهید و بگویید این یک جعبه پر از جواهرات است. چه کسی آن را می‌خرد؟ بچه‌ها باید یاد بگیرند که به این پیشنهادات شک کنند. مثال دیگر این است که از کودکان بپرسید: «اگر یکی از دوستانت، به شما بگوید که من یک پخش‌کننده‌ی موسیقی همراه که سیصد هزار تومان قیمت دارد را به مبلغ سی هزار تومن به تو می‌فروشم، شما چه کار می‌کنی؟»

دیگر موقعیت‌ها:

 نقد کارتون‌ و فیلم‌های ایرانی و خارجی

 نقد آگهی‌های بازرگانی

 نقد رفتارهای یکدیگر (بدون تندی یا بی‌احترامی)

 بررسی و تحلیل رفتارهای یکی از اعضای خانواده که مشکل‌ساز شده است!

 نقد مسابقه‌ی فوتبال یا والیبال یا هر ورزش دیگر

 نقد شیوه‌ی پاسخ‌گویی یک مسئول اجرایی در یک برنامه‌ی زنده

و …

تمرین‌ها و بازی‌هایی برای تقویت مهارت خودآگاهی

تمرین‌ها و بازی‌هایی که در ادامه ارائه شده است به کودکان کمک می‌کند ویژگی‌ها، هیجانات و نقاط قوت و ضعف خود را بشناسند. ضمنا توصیه می‌شود این تمرین‌ها را در جمع چندین کودک انجام دهید؛ مثلا در مهد کودک یا پارک یا در جمع دوستان کودک‌تان.

تمرین یک: بزرگ‌ترها می‌توانند از دو کودک بخواهند به وسط اتاق بروند و یکی از آن‌ها حرکاتی را انجام دهد و دیگری عیناً حرکات او را تکرار کند. این تقلید می‌تواند در قالب یک نمایشنامه باشد. سپس از بچه‌ها سؤال

شود چه احساسی دارند. ممکن است این وضعیت به نظر آن‌ها خنده‌آور برسد، ولی این یک خندە‌ی تمسخرآمیز است. سپس نتیجه‌گیری شود که بهتر و زیباتر آن است که هرکس در دنیا، خودش باشد، نه این‌که سعی کند شبیه دیگران شود. باید بر اهمیت فردیت تأکید کرد، در عین حالی که بر مشارکت و همکاری نیز تأکید می‌شود.

تمرین دو: از کودکان بخواهید عکس افرادی را که در روزنامه یا مجله می‌بینند به مدت یک هفته روی یک قطعه مقوا چسبانده و بیاورند، سپس وقتی کارهای خود را آوردند، از آن‌ها بخواهید به کاردستی‌های

خود نگاه کنند و بگویند که آیا هیچ دو تصویری را پیدا کرده‌اند که دقیقاً شبیه یکدیگر باشد. بدیهی است که پاسخ آن‌ها منفی بوده و این موضوع اهمیت بی‌همتایی افراد را حتی از نظر ظاهری نشان می‌دهد.

تمرین سه: از کودکان بخواهید اثر انگشت خود را با استفاده از استامپ یا جوهر روی یک کاغذ بگذارند و در مورد این‌که اثر انگشت هیچ دو انسانی -حتی دو قلوهای همسان- شبیه یکدیگر نیست، با آن‌ها صحبت کنید.

تمرین چهار: از کودکان بخواهید که تحت دو عنوان «چیزهایی که در خودم دوست دارم» و «چیزهایی که

می‌خواهم در من تغییر کند»، هرکدام سه نقطه‌ی مثبت و سه نقطه ضعف خود را بیان کنند. سپس سعی کنید به کودکانی که نتوانسته‌اند نقطه‌ی مثبت یا منفی خود را ذکر کنند، کمک کنید تا ویژگی‌های خود را بیابند.

تمرین پنج: از کودکان بخواهید جملات ناتمامی مانند جملات زیر را در ذهن یا روی کاغذ تکمیل کنند:

 من دوست دارم که در آینده …

 علایق من در زندگی …

 آرزوهای من عبارتند از …

 هدف من این است که …

تمرین شش: از کودکان بخواهید صدای خود را ضبط کرده و به آن گوش کنند یا فیلمی که از آن‌ها گرفته شده

را ببینند؛ این کار به کشف جسمانی کود کمک بسیاری می‌کند.

تمرین هفت: از کودکان بخواهید نامه‌ای برای یک دوست ناشناس بنویسند و خودشان را در نامه به آن دوست

معرفی کنند. این نامه باید به قدری معرّف خصوصیات هر فرد باشد که وقتی در جمع خوانده می‌شود، سایرین بتوانند تشخیص دهند که نامه متعلق به کیست.

تمرین هشت: از کودکان بخواهید بگویند چه چیزهایی باعث ایجاد هیجانات مختلف در آن‌ها می‌شود؟ مثلا چه

چیزهایی آن‌ها را خشمگین، غمگین، هراسان یا شاد می‌کند.

تمرین نه: از کودکان بخواهید یک ویژگی خود را با پانتومیم اجرا کنند.

تمامی مهارت‌های فوق به کودکان کمک خواهد کرد به خودآگاهی دست یابند و با شناخت ویژگی‌های شخصیتی خود، انتخاب‌های درست‌تری را در آینده‌ی اجتماعی و شغلی خود داشته باشند.

این مطلب چقدر مفید بود؟

برروی یکی از ستاره‌ها کلیک کنید!

میانگین نمرات 4 / 5. تعداد رای‌ها: 1

اولین فردی باشید که به این مطلب نمره می‌دهد!

دیدگاهتان را بنویسید